mandag, februar 26, 2007

"Alt andet lige"

Er jeg den eneste, der har lagt mærke til, at det ord bliver brugt igen og igen og igen. "Alt andet lige, så betyder det, at...". "Alt andet lige, så vil jeg sig...". Det breder sig mere og mere - og man har en eller andet fornemmelse af, at folk mener, at når de har sagt det, så ligger der et argument i det. Men alt andet lige, så er det vel bare nogle fyldord, som ikke siger noget? Det kan godt være, at jeg er en sproglig ignorant, men for mig at se kunne man lige så godt bare erstatte ordet med "Bubæ". "Bubæ, så betyder det, at...". "Bubæ, så vil jeg sige..."
Skulle der være en, der kunne forklare mig hvad det betyder, så fortæl. Det er nemlig folk, der lyder meget kloge, der bruger det ord. Jeg vil også... men jeg vil ikke bruge det, hvis jeg lige så godt kunne have brugt ordet "Bubæ".
Nå... det var dagens sproghjørne!

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det skal jo bruges hvis man har med mange variable at gøre. Hvis man ønske at se isoleret på den enkelte, sætter man så at sige alle de andre "fast".

Feks.
Hvis man snakker om stemningen til en fest. Der er meget der er betydning for steminingen til en fest, musik, humør, udsmykning, vejeret, dagen ect "you name it"

hvis man så siger "Når folk bliver fuld, stiger stemningen til en fest, alt andet lige".. Betyder det at, Ja steminingen stiger hvis folk blvier fuld, hvis man ikke samtidig slukker for musikken og slukker lyset, eller 80% går hjem.

alt andet lige sagde ...

Og økonomerne / polit'erne bruger det som navn til deres webportal :) alt andet lige

Anonym sagde ...

Jeg har fuld forståelse for dine overvejelser.

Jeg har været udsat for ikke at kunne besvare et eksamensspørgsmål, grundet at vendingen Alt andet lige blev benyttet i spørgsmålsformuleringen.

I stedet for en ringe oversættelse af det latinske udtryk, så burde man eksempelvis benytte "alle andre faktorer forbliver uændrede", som definitivt ville være en meget mere præcis og beskrivende formulering.

Mvh
Degnen

Michael Böser sagde ...

Og som anskueliggørelse af ovenstående bringes dette uddrag fra wikipedia videre:
"Ceteris paribus er et latinsk udtryk, der på dansk oversættes til alt andet lige.

I økonomisk teori bruges ceteris paribus til at forudse hvad en enkelt ændring gør, når alt andet er uændret."