fredag, marts 16, 2007

Der er nok noget om det

Instruktøren James Cameron kan åbenbart ikke helt forlade Titanic, i hvert fald befinder han sig stadigvæk på bunden - her tænker jeg i billeder!!

Cameron har lavet en "film", der handler om et vigtigt fund i Jerusalem: Jesu kiste. Det er godt nok fund fra 1980, så det nye i det er bestemt ikke til at få øje på (mon vi dufter lidt konspiration fra Vatikanets side.... uh...), men er det sandt, så mon man jo sige, at det er noget af en afsløring. Ikke mindre end eksistensgrundlaget for den kristne kirke vil falde til jorden.

Men nu tager jeg den nu med ro (jeg er jo også statstjenestemand), for ud fra rent videnskabelig kan man ikke sige, at det skulle være ham. Jesus-navnet var et meget anvendt navn på den tid, så det kunne være det samme, som hvis man fandt "Jens" grav i Danmark, at man så sagde, at det måtte være Jens Vejmand (der i virkeligheden ikke hed Jens, men det er en anden sag).

Jeg har det bare sådan, at det for mig at se er en brik i et større pusselspil, der langsomt undergraver kristendommens autensitet. Vi tror ikke på det, Da-vinci-Mysteriet påstår, men der er nok lidt om det. Vi tror ikke på Judas-evangeliets påstande, men der er nok noget om historien. Og nu har vi så good-old Prof. Svend Andersen fra Århus, der ikke mener at opstandelsen er andet end symboler (nu er Svend Andersen jo ikke NT-er, men så vidt jeg ved, er han professor i Etik og religionsfilosofi, så igen som jeg sagde sidst, han meldte sig på banen: Bland dig udenom) .... Men de bærer alle sammen i en retning, synes jeg: At kristendommen, den er ikke helt tilforladelig. Det er måske ikke det store bluf, men der er nok lidt om det alligevel!

Naturligvis skal vi have en vis portion skepsis også over for kristendommen, og især over for dens præster, men det andet bærer for mig at se ikke i den retning. De ikke bare sætter sunde spørgsmålstegn ved sagerne, men planter en generel mistillid til hele "Projekt Kristendom". Og det er altså noget helt andet. Dryp for dryp udhules tilliden... Man siger: "Mange bække små gør en stor å..." det er så et spørgsmål om hvor strømmen i denne store å fører os hen.

God weekend!

Ingen kommentarer: