torsdag, marts 15, 2007

Drop underholdningen

I kølvandet på det økonomiske kaos hos giganten Danmarks Radio, kommer den liberale tænketank Cepos med forslaget om at DR skal droppe deres megen underholdning. Direktøren for tænketanken, Martin Ågerup siger:
"DR skal koncentrere sig om nyheder, dyre dramaer, debat og dokumentar.
Underholdningen skal markedet nok producere til danskerne"

Jeg kan kun sige hørt!!!
Men det siger DR ikke er muligt. Chefen for DR1, Ulla Pors, siger:
"DR1 skal samle danskerne foran tv-skærmen. Hvis vi kun viser oplysende og
undervisende programmer, så mister vi seerne"(Læs hele artiklen her) .

Jeg må først sige: Jeg er imod al form for tvang. Det er min grundholdning - er der tvang, tvinges man til noget, så ser jeg om ikke rødt, så i hvert fald rosa.
Min grundholdning til licens er derfor, at det er noget bavl. Vi er så langt fremme teknisk, at DR nemt kan sorterer sortseerene fra, så kun dem, der betaler for DR kan se DR... eller TV2 eller nogle af de andre licensfinancerede kanaler. Det vil derfor pludselig være lovligt, at se fjernsyn (det store udbud, der dog er)... jeg er derfor også modstander af den nye medielicens, der siger, at har du en computer med en eller anden form for bredbånd, så skal du betale licens. Har du en mobiltelefon, der kan tage DR ned, så skal du betale licens. Vi når derfor ned på at 5-10% af Danmarks befolkning i virkeligheden skal betale licens, for de har sådan et apparat i deres stuer (de bliver så hængt ud som i reklamespots som mærkelig, der sidder og venter på at klokken på deres stueur slår). Får den gamle licens mig til at se rosa, så får den nye medielicens mig til at se helt rødt!

Men ok... DR er en licensbetalt kanal, der så også har væsentlige puplic-service-funktioner. De skal stille de store spørgsmål, de skal informere, de skal være saglige. Og det kan godt være, at det er det samme som kedelig, men det er nu altså deres pligt at være public-service og så gøre det interessant. Og ikke at lave "Husk lige Stomiposen" eller "Træk stikket ud"... eller hvad de nu hedder. Der er nok af andre kanaler, der laver sådanne programmer, som jeg vil sige: Det er ikke public-service. Vi betaler for at få dækket de behov, som ellers ikke bliver dækket andre steder.

Det giver dårlige seertal!? Og hvad så, de er jo ikke afhængige af seertal - det er TV2 og TV3 og hvad de ellers hedder - DR får deres penge ind uanset hvor mange, der slår ind på deres kanal. Og ærligt talt, så er det færre og færre gange, jeg gør det. Stupid underholdning er jo det, der er på den kanal de aftner, hvor vi smider os foran fjernsynet.. og hvor vi ikke sidder og venter på at stueuret slår sine slag.

Så hørt, Cepos!!!

Ingen kommentarer: