torsdag, juli 02, 2009

The man in the mirror - en prædiken

Vi havde en rigtig god aften - En sommeraften på Hellehøj. Der vil snart komme en video ud derfra. Vi var omkring 250 mennesker til en god gudstjeneste og efterfølgende hygge med folkedans og kaffe (desværre var der ingen, der havde købt pølser!!! ... så grillen stod ubrugt hen!). Men hermed prædikenen - som handler om etik og nåden, hvis man skal tale dogmatisk om den.
----------------------------
Da jeg skulle forberede min Sankt Hans tale i sidste uge, løb jeg over en sang skrevet af Flemming Jensen fra de gode gamle satiredage, hvor vi synes, at det var sjovt at se ”Jensen Tonaight”. I den sang synger han blandt andet:
Kan I huske gamle dage?
Uden kvide! - Uden klage!
Da var alting som før.
Det var rart at eksisteremen
det er det ikke mere.

Og det er vel noget man altid har sagt: Alting var bedre i gamle dage. Vejret var bedre, kagerne var større, børnene var mere velopdragne, pigerne var smukkere… det eneste, der altid har været lige slemt, er svigermødre. I gamle dage, da var alting som før. Der var ingen gale terrorister, der truer med at dræbe uskyldige mennesker. Der var ingen global opvarmning, der truer planetens liv…. Når vi tænder for fjernsynet, så er der nok af ting, som man godt kunne tænke sig at lave om på.

I torsdags døde Michael Jackson – jeg må indrømme, at jeg nok aldrig har været den store Jackson fan, men når han pludselig efter sin død fylder medierne og overskygger f.eks. nyhedsdækningen af optøjerne i Iran, så give det jo lidt lyst til at genhøre nogle af de gamle hits.
Så jeg fandt min gamle opsamling-CD frem, HIStory, historie, eller hans fortælling. Michael Jackson har virkelig arbejdet med tanken om at verden er af lave, men du kan gøre noget. ”Heal the world” er en af sangene: ”helbred verden, gør den til et bedre sted, for mig og for dig – ja, for hele menneskeheden”.

Og i den store sang ”We are the world” synges der:
We can't go on Pretneding day by day
That someone, somewhere will soon make a change
We are all a part of God's great big family
And the truth, you know love is all we need

Og oversat betyder det noget med: ”Vi kan ikke gå rundt og forestille os, at nogen vil lave noget om et eller andet sted – for vi er alle en del af Guds store familie og sandheden er, at det eneste vi har behov for er kærlighed”.

En anden af Jacksons sange hedder ”The man in the mirror” – og den handler også om at forandre verden. Den handler om de forskellige problemer, der er i verden, lidelse, sult – man skal virkelig være blind, hvis man forsøger at lukke øjnene overfor elendigheden. Der er så meget, der skal laves om – men hvor skal man begynde? Og så lyder omkvædet:

I'm Starting With The Man In The Mirror
I'm Asking Him To Change His Ways
And No Message Could Have Been Any Clearer
If You Wanna Make The World A Better Place
Take A Look At Yourself, And Then Make A Change

Sådan hurtigt oversat betyder det:
Jeg starter med manden i spejlet
jeg beder ham om at ændre sig
Og intet budskab kan være mere tydeligt:
Hvis du vil gøre verden til et bedre sted
så kig på dig selv og lav en forandring.

Hvis du vil forandre verden, så skal du begynde med dig selv. Henne i boghandlen har man flere hylder med gør-det-selv-bøger. Der er er have-bøger, bage-bøger, Os-med-et-gammelt-hus… og så har man også bøger om selv-udvikling, hvordan vi forandre os selv. Der er et helt marked for sådanne bøger, der kommer med gode råd og vejledninger.

Men spørgsmålet er: Kan vi lave om på os selv? Kan vi som en anden Münchausen hive os selv op med hårene? Kan vi ændre manden i spejlet – bare hvis vi tager os sammen, gør vort bedste og lidt til, kan vi så forandre os? Bibelen siger: Nej, det kan vi ikke. Jo, vi kan måske godt ændre det spejlbillede som vi ser, når vi kigger i spejlet. Vi kan farve vores hår – vi kan tabe os – vi kan bruge hundredvis af kroner på anti-rynkecreme – ja, vi kan endda som Michael Jackson få den ene plastikoperation efter den anden… vi kan ændre billedet som vi ser, når vi kigger ind i spejlet, men vi kan ikke forandre manden, der kigger i spejlet. Michael Jackson kunne forandre spejlbilledet ved hjælp af plastikoperationer, så han var helt ukendelig, når man sammenligner billederne af ham fra start til slut. Men han var stadigvæk den samme – nogle kalder ham endda drengen, der aldrig blev voksen. En bange dreng

Vi kan ikke forandre os selv – vi kan måske forandre den måde folk ser på os på ved at stramme os an, når vi er sammen med dem… men sådan noget skuespil holder ikke i længden. Vi kan forandre os selv på overfladen – ikke dybest inde.

Jeg læste for lidt siden fra Bibelen: ”Det gode jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg”. Og er det ikke også det, at vi desværre mærker så mange gange: At selv om vi gerne vil gøre et eller andet godt, så er det ikke altid, at vi får det gjort. Og omvendt: Det som vi ikke vil – det kommer vi somme tider til at gøre alligevel, selv om vi dybest set ikke ville gøre det. Vi vil jo gerne give penge til hjælpeorganisationerne, men når vi står med et girokort nede ved banken og dankortet pludselig skal i bevægelse, så er det noget andet noget. Vi vil jo gerne være god og gøre det bedste for vores ægtefælle og vores børn, men alligevel kludre vi i det somme tider, og de bliver skuffede – måske endda også kede af det. ”Det gode jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg”.

Men Bibelen siger, at vi skal prøve at kigge væk fra spejlet og kigge ind i et andet spejl: Nemlig Bibelen. Vi har en lille dreng derhjemme, Josva, og efter at han er begyndt i dagplejen, hvor de andre børn er noget ældre end ham selv, så er det virkelig gået stærkt med hans udvikling, fordi han pludselig har nogle at stræbe efter at ligne. Så nu kan han sige som en traktor og han kan forsøge at spise med gaffel – selv om han ikke altid rammer munden. Vi skal ikke bare se på manden i spejlet og måske blive deprimeret over det vi ser, men vi skal se i Guds ord og dér finde ham, der kan forandre os, nemlig Jesus. Vi skal sammenligne os og stræbe efter den perfekte.

Et andet sted skriver Paulus: ”alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billed, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er” (2 Kor 3,18).

Læs i Bibelen og læs dér om at du er skabt i Guds billede – og derfor er vi elsket. Det kan være svært at huske, at vi er elsket af Gud i en verden, hvor man er hvad man gør, ”har du succes eller er du en fiasko?”. Men Gud elsker dig ikke, fordi du er god eller dygtig. Gud elsker dig. Punktum. Der er ikke noget du kan gøre for at få Gud til at elske dig mere, og der er ikke noget, du kan gøre for at få ham til at elske dig mindre. Og Gud ønsker at være sammen med dig og forme dig – han ønsker at følge dig, så du mere og mere må ligne ham. Jeg er jo ikke tilfreds med at min Josva stopper sin udvikling her – og tænker, ”nu kan jeg sige som en traktor, så må det være godt nok”. Jeg vil naturligvis støtte ham og rose ham hver eneste gang, han siger som en traktor, men lige så langsom vil jeg være med til at danne hans sprog. Og på samme måde med Gud: Han ønsker at vi mere og mere skal ligne ham – og støtter os og hjælper os fremad. Og vi lærer ham at kende ved at læse i Bibelen, ved at bede – ja, ved at gå i kirke. Han ønsker at forandre dig, så du kan væøre med til at forandre verden. Og med ham i ryggen kan vi gå ud i verden og lave den del af verden om, som er inde for vores rækkevidde.

Frans af Assisi, der levede fra 1182-1226 bad denne bøn, som skal være min aftenbøn her i aften:
Herre,
Gør mig til et redskab for din fred.
Lad mig bringe kærlighed, hvor hadet råder.
Lad mig bringe tilgivelse, hvor forurettelsen råder.
Lad mig bringe enighed, hvor spliden råder.
Lad mig bringe tro, hvor tvivlen råder.
Lad mig bringe håb, hvor fortvivlelsen råder.
Lad mig bringe lys, hvor mørket råder.
Lad mig bringe glæde, hvor sorg og modgang råder.

Mester, lad mig ikke så meget søge at blive trøstet som at trøste,
ikke så meget søge at blive forstået som at forstå,
ikke så meget søge at blive elsket som at elske.
For det er ved at give, man får.
Det er ved at glemme sig selv, man finder sig selv.
Det er ved at tilgive, man finder tilgivelse.
Det er ved at dø, man opstår til evigt liv.
Amen.

Ingen kommentarer: