søndag, juli 26, 2009

Søndagstanker - 2

I dag har vi i kirken hørt om Zakæus - tolderen, der fik lov til at starte på en frisk, da Jesus inviterede sig selv til middag i hans hus.

Hvis jeg skulle holde prædiken i dag - det skulle jeg ikke, da jeg har ferie... men skulle jeg, så ville mit tema være: Gud giver mulighed for en ny start. Historien om Zakæus er nok min favorit-historie i Bibelen - dels fordi hvem har ikke sunget om ham i den kristne børneklub som barn, men dybest set, fordi den handler om mig. Jeg er den fortabte, som Jesus er kommet for at opsøge og frelse - jeg er grunden til at Jesus kom til jorden. Som vi hører i Mozarts Requiem: "Kom ihu, fromme Jesus, at for min skyld gik du smertens vej" (eller som det hedder på latin: "recodare, Jesu pie, quod sum causa tuæ viæ"). Jeg er grunden til at Jesus kom til jorden - for at give mig en ny start på trods af mine fejl og min synd.

Egentlig kan vi nok forstå kødranden af mennesker, at de bliver forarget over Jesus - for hvorfor kunne han gå ind til Zakæus og spise med ham, en synder?! Fejl og nederlag er noget af det værste at rode sig ud af - det klæber ved en.

Klæber ved ens omdømme - "sådan er han nu en gang". Selv når vi så forsøger at gøre noget anderledes, så hænger der stadigvæk en flig af tvivl hos folk, om det nu også kan passe. "For vi kender ham jo".

Klæber ved ens handlinger - og "tvinger" os til at gøre en anden fejl - eller leder i retningen af flere fejl. F.eks. man lyver, men for at dække over en løgn, så er man nødt til at finde på en anden løgn... og pludselig er man fanget i et net af løgne. Løgnen lever sit eget liv.

Det er derfor svært at komme ud af fejl og synder, fordi det klæber sig til en. Vi kan ikke som en anden Münchausen hive os selv op i hårene - og det var heller ikke det, der skete med Zakæus. Jesus kom og tilbød ham en ny start - en ny start, hvor du ikke længere er bestemt af dine handlinger og fejl i fortiden. Han skal ikke længere lade sin fortid bestemme sin nutid og fremtid. Han skal ikke længere være begrænset af folks opfattelse af ham, og heller ikke længere være bundet af sine gamle fejl.

"Vi slår en streg i sandet - og når du krydser den, så glemmer vi alt det, der er bag dig. Ikke fordi det bare er glemt, men fordi det er tilgivet, fordi du er frelst".

----
Åh Jesus, kom og sig det til mig også!!

- god søndag!

Ingen kommentarer: