onsdag, juli 01, 2009

Sidder her og funderer.... (del 2)

Men nu er jeg snart færdig med at fundere... tak for alle inputs jeg har fået. Nu skal der bare laves en slagplan for aftenen - laves en ordentlig bunke salmeark og så ellers få øvet prædikenen igennem. Den dukker op her på hjemmesiden klokken 20.00 i aften - og så håber jeg, at jeg kan få lavet en video om aftenen også.

Men i mit arbejde fandt jeg blandt andet dette citat fra Desmond Tutu - som jeg ikke vil bruge i aften, men som alligevel rammer sømmet på hovedet... eller hvad man nu siger:
"En kirke, som forsøger at pacificere os ved at sige, at vi ikke skal koncentrer os om ting i denne verden, men i den anden, den næste, bør behandles med knusende foragt for ikke blot at være komplet irrelevant, men faktisk blasfemisk. Den handler om valgflæsk, når du dør - og jeg er ikke interesseret, ingen er interesseret, i flæsk efter døden. Folk omkring i verden ønsker flæsk her og nu.
Der er ingen neutralitet i en situation med uretfærdighed og undertrykkelse. Hvis man siger, man er nautral, lyver man, for man har allerede valgt de stærkes parti." (s. 69 i Tutu, Gud har en drøm).


Flotte ord... men relevante ord, i en tid, hvor "religion og politik skal adskilles"... "religion fylder for meget i det offentlige rum". Men mon ikke primært det er folk, der bliver modsagt, der siger det? Nu er kristendommen så heller ikke nogen religion... (i min definition af det)... men den skal råbe og protestere, når der foregår uretfærdighed. Vi har en Gud, der er kendetegnet ved ordet - et skabende ord, et frelsende ord. Så skal vi som kirke heller ikke være tavs. Vi skal ikke blande os i alverdens ting - så vores budskab bliver udvandet og forsvinder i mængden af selvfede ord og meninger. Men vi skal være præcise og rammende - og så skal vi afspejle ikke vore egne meninger, men Guds.

Alt det her siger jeg ikke noget om i aften... men det kunne jeg lige så godt! Vi ses måske i aften... jeg er bange for at der ikke kommer så mange, da jeg hører lidt fra forskellige sider, at "jeg kan desværre ikke komme i aften". Nå... som Bibelen også siger: "Mange er kaldede, men få er udvalgte".

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej Kim

Fint indlæg - håber det bliver en god aften (nu ved jeg jo så godt nok ikke helt, hvad den går ud på:-) ) med flere fremmødte, end du regner med. Ikke blot for din skyld, men for deres egen:-)

Hilsen Rikke