onsdag, maj 11, 2005

Velkommen tilbage Grosbøll - Fanden er løs i Folkekirken

I denne uge så jeg et kort TV-program, der havde sat sig for at finde ud af, hvad udtrykket "Fanden er løs i Laksegade" betød. Med en snild omskrivning bliver det hurtigt til noget, der atter er bekræftet i dag: "Fanden er løs i Folkekirken".
Præsten, der ikke tror på Gud, Thorkild Grosbøll har fået åbnet en port, så han atter kan komme op på sin prædikestol og prædike sin gudsforladthedens evangelium.
Jeg sammenligner naturligvis ikke Grosbøll med Fanden - men at Grosbøll nu kan få lov til at svine om sig med sin teologi skyldes da helt klart, at Fanden har fat i den lange ende i kirken. Dels ved at alle biskopperne har vendt Bibelen og de homofile ryggen ved deres forkvaklede håndtering af vielse af homofile i Folkekirken - men nu lader vores kirkeminister så en gudsfornægtende præst tilbage, fordi præsteretten er den sidste udvej og den tager alt for lang tid.
Ja, men det tager ikke lang tid at ødelægge Folkekirken, men det tager lang tid at bøde for de skader, Grosbøll laver. Ja, for dem, der tror på hans vrøvl tager den en evighed et vist sted.

Jeg er mildest talt meget gal over at han er tilbage - jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal reagere på det. Er jeg virkelig ansat i den samme kirke som Grosbøll?
Jeg ved godt, at jeg er naiv nu, men eneste vej ind for Grosbøll er (det er sådan en regel, der lige er blevet opfundet) at han genbekræfter sit præsteløfte overfor sin nye biskop Jan Lindhardt. Og her kommer det naive: Kan Grosbøll virkelig få sig selv til at skrive under på det præsteløfte, når han ikke tror på Gud? Han gør det sikkert uden at blinke.... men jeg har lov at håbe og bede.

Grosbøll skal naturligvis have mulighed for at komme tilbage, hvis han angrer sine fejl og søger hen til nåden hos Gud - ligesom det også er det eneste, sted, jeg skal være. Men hans udtalelser tyder ikke på noget skift - han er den samme, og som sådan hører han ikke hjemme i Folkekirken. Basta.... eller også hører jeg ikke hjemme i den. Men det kan der jo også godt være noget om.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hei prest.
Det er sent må gå til køys.
Fant siden din, interessant.

Leste om den andre presten. Det er som i Norge.
God natt,
Dag