fredag, juli 06, 2007

Sikke dog et regnvejr

Fridag - og hvad sidder jeg og laver? Jeg skriver bryllupstale til i morgen. Hmmm.... nå, men jeg er da lige blevet færdig, så det er da dejligt.
Der er jo heller ikke meget andet man kan bruge sin fridag til, når det nu står ned i lårtykke stråler. Det er jo helt vildt! Regn og regn og atter regn.
Så jeg var en tur rundt på nettet for at se lidt nyheder... så kig med hvis I vil:

Store landsbyer?
DR bringer en nyhed om at indbyggertallet boomer i provinsen (se her). De har et citat fra en Thorkild Ærø der er forskningschef på Statens Byggeforskningsinstitut - og han siger:

"Mange bymennesker har et romantisk syn på landsbyerne, hvor de tror, der er en større sammenhængskraft. Men det er ikke nødvendigvis realiteterne. Derfor skal man passe på ikke at tegne et skønmaleri. Er det ikke retvisende, flytter folk igen"

Interessant citat - og interessant klippet sammen af Danmarks Radio, for de har i teksten for oven netop skrevet om, hvor mange mennesker, der flytter til Silkeborg og Horsens... hmmm... sidst jeg var i Horsens og Silkeborg var det da ikke hvad jeg vil kalde typiske landsbyer. Men der er måske sket et og andet.

Men jeg vil da give ham ret, det med den større sammenhængskraft. Nu bor vi i en landsby, der er noget mindre end Horsens, men alligevel... her den anden dag snakkede vi om hvad der er i området, der sådan kan samle folk? Der er skolen, men nogle har måske ikke børn, og andre har kun voksne børn, så vel er det samlende, men kun for en bestemt periode af livet. Så er der kirken, men nej... det samler jo desværre heller ikke til dagligt. Er man hurtig ude kan man få en bane og spille noget sport i hallen, men det er jo heller ikke alle, der gider det. Så hvad er der af samlende ting... vi har naturligvis i fire år haft "En sommeraften på Hellehøj", hvor der kommer folk fra mange forskellige sammenhænge, men ellers er der vel ikke noget? Eller har jeg bare ikke fået øje på det.

Mit billede af landet er det her at alle kender alle og kommer sammen til høstfest osv.. Eller mit billede har nok ændret sig noget. Der er vel ikke noget samlende andet end de små centrummer rundt omkring: Familien. Det er dér man først og fremmest er noget for hinanden og det er dér man gør noget. Og så har man sit arbejde med gode kollegaer, som man hygger sig med i middagspausen og under arbejdet.

Man burde da på en eller anden måde styrke det lokale - styrke sammenholdet - lave steder, hvor man kan komme uanset hvad - uanset at man ikke kender nogen i forvejen, som man kan snakke med. Selvfølgelig burde det være kirken - men hvad med dem, der ikke lige har "brug" for den kristne dimension på den måde? Men folk er måske svære at slæbe ud af husene og haverne....

Risikotillæg

Nu har hjemmehjælperne jo brokket sig, men såvidt jeg ved, har de ikke brokket sig over manglende risikotillæg. En Sydfynsk hjemmehjælper fik sig i hvert fald et chok, da hun mødte ind i et hjem og fandt beboerne siddende med en oversavet pumpgun: "Jeg skyder knoppen af dig". Ups... mon hjemmehjælperen nåede at spørge til om han havde sovet godt i nat? (Se mere her)

Jeg - en metodist??

Jeg var inde på en hjemmeside for at lade min teologi teste... nu skal man jo altid tage sådan noget med et gran salt (eller hvad det nu er man skal tage det med), men her er resultatet:

You scored as Evangelical Holiness/Wesleyan, You are an evangelical in the Wesleyan tradition. You believe that God's grace enables you to choose to believe in him, even though you yourself are totally depraved. The gift of the Holy Spirit gives you assurance of your salvation, and he also enables you to live the life of obedience to which God has called us. You are influenced heavly by John Wesley and the Methodists.

Emergent/Postmodern

75%

Evangelical Holiness/Wesleyan

75%

Neo orthodox

68%

Reformed Evangelical

68%

Fundamentalist

64%

Charismatic/Pentecostal

46%

Roman Catholic

43%

Classical Liberal

36%

Modern Liberal

14%

What's your theological worldview?
created with QuizFarm.com


Dagens citat
Jeg var en tur inde på nogle hjemmesider med slogans, og fandt en herlig lille politisk en: "Dem Gud ikke gav hjerne, gav han knippel, skilt og stjerne" - eller man kunne også sige uden de smukke rim: "Dem Gud ikke gav hjerne, gav han regler og cirkulærer".

Ingen kommentarer: