søndag, januar 25, 2009

Jesus ville aldrig have være korsfæstet...

Som nogle af jer måske ved, så er jeg meget begejstret for den amerikanske sanger, Keith Green. Wau... han kunne synge og lave melodier... og endnu mere, wau, han kunne prædike. Hans "no compromise"-prædikener er en udfordring stadigvæk i dag.
Men for at forstå ham endnu bedre, så vil jeg finde ud af, hviken baggrund han havde. Hvem var han inspireret af, hvilke strømninger lagde han sig op ad eller var i opposition til? Og der dukkede der så en "Leonard Ravenhill" op - en britisk prædikant, der siges at være en slags mentor for Keith Green i hans sidste år. Jeg fandt ham på Wikipedia, hvor der blandt andet er nogle citater fra ham. Et af dem slog virkelig hårdt: "If Jesus had preached the same message that ministers preach today, He would never have been crucified". Det er da noget af en udmelding, der kan vække til eftertanke hos enhver forkynder.

Eller et andet citat: "The only reason we don't have revival is because we are willing to live without it!".... hva-be-har! Og det var mig, der troede, at det var Gud, der holdt igen :-)

Det viser sig. at han har været inspirator for en anden, som jeg også har lært meget af, nemlig den amerikanske præst, Charles Stanley... men ikke nok med det, David Wilkerson har fundet inspiration hos ham - I ved, ham med bøgerne "Korset og Springkniven" og "Bandelederen Nicky".

Og så skulle man tro, at Ravenhill er en virkelig hårdslående forkynder og en med en masse krudt i. Det har han måske også været, men de film, jeg har set, viser en stille og rolig og tilbageholdende prædikant. Det er ikke så meget form, som det er indhold (er mit første indtryk.... kan være, at jeg tager fejl).
Nå, nu må jeg hellere komme i seng....

Ingen kommentarer: