søndag, januar 25, 2009

Søndagstanker - 10

Tro er noget meget mærkeligt... der er folk, der siger, at der ikke findes større eller mindre tro, der findes kun tro. Den var jeg måske ved at købe engang, men er det rigtigt? Jeg forklarede det med, at vel er der ikke større eller mindre tro, men der er så større eller mindre forskel af hvilke konsekvenser troen har for ens liv. Godt reddet syntes jeg selv den gang - og synes måske delvist det samme i dag, meeeen (godt ord det lille "men") jeg er ikke helt så sikker som den gang.
I dagens evangelium læser vi om en romerske soldat, der kommer til Jesus for at bede for sin tjeners helbred. Jesus (utroligt nok) vælger at tage med denne soldat for den hadede og urene besættelsesmagt. Det vil soldaten dog ikke have, det er nok, at Jesus bare taler et ord, og så vil underet ske.
Jesus undrer sig over manden (er det ikke det eneste sted, hvor Jesus undrer sig ver et menneske? Står der ikke i Johs 2,25, at Jesus vidste, hvad der var i mennesket? Men her undrer han sig alligevel...). Jesus undrer sig over manden og siger: "Så stor en tro har jeg ikke fundet hos nogen i Israel".
Så der er forskel på størrelse af tro.... et andet sted spørger Jesus efter en større tro, og Jesus svarer det fyndige svar: "Hvis I bare havde en tro som et sennepsfrø, så ville I kunne sige til det her bjerg, at det skulle rive sig op og kaste sig i havet".... nå ja, der løb temperamentet nok af med hr. Jesus.... niks det TROR jeg ikke.
Der er forskel på størrelse af tro, men selv den mindste tro, så lille at den knap nok kan anses for at være en tro, selv den kan gøre store undere, for det er en tro på en stor og mægtig Gud. Det er ikke troens størrelse, der gør det, for selv den største tro magter ikke en disse, hvis ikke Gud var der. Hvis den ikke var rettet mod og stolede på den mægtigste kraft i universet. Gud den almægtige.

Men derfor tror jeg alligevel, at vi vil vokse i troen, jo mere vi lever med Gud. Vores tro vil (forhåbentlig) så også mere og mere have konsekvenser for vores liv, den måde vi lever på og de valg vi træffer.

God søndag.

Ingen kommentarer: